La Colegiul „Ioniţă Asan“ o clasă este formată preponderent din copii romi. Conducerii colegiului i se cer scuze în mod public şi remedierea situaţiei
Semnalul de alarmă tras de Eveniment de Olt în luna septembrie 2011 în legătură cu cazul de discriminare rasială de la Colegiul Naţional „Ioniţă Asan“ din Caracal are urmări. Asociaţia Romani CRISS şi reprezentanţii legali a doi copii romi din clasa I B a colegiului caracalean au depus ieri o plângere la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării şi au înaintat o acţiune civilă la Judecătoria Caracal privind segregarea şcolară pe criteriul etnic şi al categoriei sociale a copiilor romi de la nivelul claselor I respectiva unitate şcolară.
Semnalul de alarmă tras de EdO şi demersurile Partidei Romilor Olt au generat mai întâi verificări din partea Inspectoratului Şcolar Judeţean şi a Prefecturii Olt. Reprezentanţii prefecturii au descoperit că fenomenul de segregare este prezent în mai multe unităţi şcolare din judeţ, printre care se numără şi Colegiul Naţional „Ioniţă Asan“. „În luna noiembrie am efectuat o vizită de documentare la aceasta şcoală şi am constatat că elevii romi sunt înscrişi preponderent la clasa I B şi că le este îngrădit accesul la educaţie de calitate, în comparaţie cu ceilalţi copii din clasa I A step-by-step şi I A tradiţional. Încălcarea prevederilor Ordinului 1540/19.07.07, privind interzicerea segregării şcolare a copiilor romi a fost semnalată anterior şi prin raportul de control efectuat de Instituţia Prefectului – Judeţul Olt, emis în data de 24.10.2011”, a declarat Oana Mihalache, reprezentantă a Romani CRISS.
Asociaţia care apără drepturile romilor români şi părinţii celor doi copii români de la Caracal au solicitat Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) constatarea existenţei faptei de discriminare şi sancţionarea acesteia. De asemenea, a fost solicitată remedierea situaţiei de la „Ioniţă Asan“, dar şi prezentarea de scuze în mod public din partea conducerii colegiului. „Prin cele două acţiuni de astăzi, potrivit competenţei specifice fiecărei instituţii, Romani CRISS şi părinţii a doi elevi romi au cerut constatarea existenţei faptei de discriminare şi sancţionarea acesteia. A fost solicitată remedierea situaţiei actuale prin elaborarea unui plan de desegregare şi prin implementarea măsurilor necesare eliminării tuturor formelor de discriminare. Reclamanţii au solicitat scuze adresate în mod public, timp de 7 zile consecutiv, în trei cotidiene centrale“, se arată într-un comunicat de presă al Romani CRISS.
Discriminarea în şcoli, combătută prin acte normative
Din cei 12 şcolari ai uneia dintre clasele I formate anul trecut la Colegiul „Ioniţă Asan“, 11 erau de etnie romă. Interpretând configurarea acestei clase drept izolare, una dintre mămici şi-a retras copilul de la şcoală. Conducerea şcolii a explicat înfiinţarea unei asemenea clase apelând la un argument care nu face obiectul nici unei prevederi legale: voinţa părinţilor de a-şi alege învăţătorii pentru copiii lor. Partida Romilor Pro-Europa Olt a formulat o sesizare către Prefectura Olt şi către Inspectoratul Şcolar Judeţean, cerând instituţiilor abilitate normalizarea situaţiei şi verificarea tuturor unităţilor de învăţământ din localităţile ce cuprind comunităţi importante de romi pentru eliminarea fenomenului de segregare.
Potrivit Legii Educaţiei, prin termenul de segregare în sistemul naţional de învăţământ se înţelege „forma gravă de discriminare care constă în separarea fizică, intenţionată sau neintenţionată, a copiilor / tinerilor minoritari de restul copiilor / tinerilor în grupe, clase, clădiri, unităţi de învăţământ şi alte spaţii utilizate în învăţământ, astfel încât procentul copiilor / tinerilor minoritari din totalul copiilor / tinerilor din unitatea de învăţământ / clasă / grupă este disproporţionat în raport cu procentul pe care copiii / tinerii minoritari de vârsta respectivă îl reprezintă din totalul populaţiei de aceeaşi vârstă în respectiva unitate administrativ-teritorială“. Ordinul ministrului Educaţiei nr. 1540/2007 privind interzicerea segregării şcolare a copiilor romi „interzice, începând cu anul şcolar 2007 – 2008, formarea claselor I-a şi a V-a având preponderent sau numai elevi romi“.
„Segregarea şcolară pe criterii etnice nu poate dezvolta decât o situaţie defavorabilă atât pentru copiii romi, cât şi pentru societatea românească în general. Acest fapt este confirmat şi de datele statistice prin care se arată că ponderea unităţilor de învăţământ care înregistrează situaţii de abandon şcolar este mai ridicată în cazul şcolilor cu romi, comparativ cu ansamblul sistemului. La o vârstă atât de fragedă, când stima de sine şi deprinderile sociale ale copiilor sunt în plină formare, segregarea îi afectează din punct de vedere educaţional, psihologic şi moral şi îngreunează procesul de incluziune socială“, se mai arată în comunicatul de presă remis de Romani CRISS.
Comentarii
Trimiteți un comentariu