Şeful AJOFM Olt încalcă legea. Documente publice sunt ţinute la secret


(Preluat din Eveniment de Olt)
Directorul executiv al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Olt, Cristinel Cîrloganu, încalcă grav Legea 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, precum şi Codul de conduită etică în achiziţii publice.

Eveniment de Olt (EdO) a solicitat AJOFM, prin adresa nr. 73/26.10.2011, formulată în temeiul Legii 544/2001, punerea la dispoziţia reporterilor spre consultare a contractului de achiziţie publică privind cazarea şi masa cursanţilor în cadrul proiectului „O şansă tinerilor din mediul rural“, încheiat între AJOFM Olt şi SC Accredo Resort SRL Slatina. Proiectul este finanţat din fonduri europene. Cotidianul nostru a furnizat opiniei publice dovezi care indică mari suspiciuni asupra modului în care a fost realizat caietul de sarcini, precum şi asupra firmei care a câştigat concursul de cereri de oferte organizat de AJOFM Olt în luna februarie 2011, la nivelul condiţiilor de calificare pentru participarea la concurs. Evantaiul suspiciunilor este îmbogăţit de faptul că pe internet nu apare nici o informaţie legată de atribuirea contractului, a cărui valoare s-a ridicat la peste 10 miliarde de lei vechi. EdO a mai solicitat AJOFM, în acelaşi temei legal, consultarea documentului prin care SC Accredo Resort SRL a fost declarată câştigătoare, menţionând în solicitare că nu este interesat cu nimic de ceea ce în contract se constituie în date cu caracter personal ale celor implicaţi în contract. De asemenea, s-a solicitat consultarea documentelor din care reiese că firma amintită a îndeplinit toate condiţiile de a participa la concursul de oferte. Cu toate că punctele solicitării au la bază legislaţia care reglementează organizarea şi accesul la informaţiile de interes public şi cu toate că AJOFM Olt nu are nevoie de nici un acord pentru furnizarea datelor solicitate, şeful instituţiei refuză să ne pună la dispoziţie documentele cu caracter public, prevalându-se de o solicitare făcută, la rândul ei, de AJOFM către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP). „AJOFM Olt, prin adresa nr. 4292/25.10.2011, a solicitat Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice un punct de vedere în ceea ce priveşte legalitatea publicării pe site-ul instituţiei a contractelor de achiziţie publică având ca obiect servicii incluse în anexa 2B la OUG nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare. Instituţia noastră va da curs solicitării dumneavoastră imediat ce vom primi punctul de vedere al ANRMAP“, se arată în răspunsul şefului AJOFM Olt. Un răspuns care nu are de-a face nici cu obiectul solicitării noastre, care nu face nici o referire la publicarea contractelor AJOFM pe site-ul instituţiei, nici cu legislaţia invocată de EdO.

Cârloganu minte

Adresa prin care AJOFM solicită ANRMAP un punct de vedere privind posibilitatea ca instituţia din Olt să publice contractele de achiziţii publice pe site-ul propriu este o şmecherie ieftină la care şeful agenţiei se dedă – o întrebare cu răspuns indus. Iată o parte din adresă, edificatoare: „Cu toate presiunile venite din presa locală, din punctul nostru de vedere, contractele nu pot fi fi făcute publice pe site-ul instituţiei, deoarece legea nu prevede în mod expres o astfel de obligaţie“. O asemenea poziţie oficială vine la nici o lună de la declaraţia lui Cristinel Cîrloganu care spunea, într-o conferinţă de presă, că va face tot ce este posibil ca contractele de achiziţii publice să fie publicate pe internet. Minciunică!



Documentul care atestă că şeful AJOFM Olt face tot posibilul să ferească de ochii opiniei publice contractele de achiziţii finanţate din fonduri europene


Cum se încalcă legea

Prin refuzul cu care şeful AJOFM Olt tratează solicitările primite, acesta încalcă mai multe prevederi ale Legii 544/2001, dar şi ale Ordonaţei de Urgenţă a Guvernului 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii. Potrivit art. 215, alin. 1 din OUG 34/2006, „Dosarul achiziţiei publice are caracter de document public. Accesul persoanelor la aceste informaţii se realizează cu respectarea termenelor şi procedurilor prevăzute de reglementările legale privind liberul acces la informaţiile de interes public şi nu poate fi restricţionat decât în măsura în care aceste informaţii sunt clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuală, potrivit legii“. Tot la art. 215, alin. 2 din acelaşi act normativ, se mai arată că „restricţionarea nejustificată a accesului la dosarul achiziţiei publice atrage sancţionarea de către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice a conducătorului autorităţii contractante, conform prevederilor prezentei legi“.
Să mai spunem şi că, în Codul de conduită etică în achiziţii publice, la capitolul Transparenţă, se arată că „opinia publică este informată în mod regulat asupra contractelor de achiziţie publică atribuite“.
Dacă Poliţia Economică, aflată în verificări la AJOFM, va scoate la iveală fapte de corupţie sau va găsi totul curat, nu ştim. Refuzul şefului agenţiei de a da răspuns solicitării noastre trezeşte însă suspiciuni.

Comentarii