Ai reabilitat faţada blocului în care locuieşti pe cheltuială proprie? Poţi fi scutit de la plata impozitului pe clădire
Proprietarii de apartamente nu mai plătesc impozit pe clădire dacă reabilitează faţada blocurilor cu bani din buzunar
Una dintre noile modificări aduse Codului Fiscal creează cadrul legal în baza căruia consiliile locale pot opera o serie de scutiri şi facilităţi privind impozitul pe clădiri pentru proprietarii de locuinţe. Astfel, începând cu 1 octombrie 2011, consiliile locale pot acorda scutirea de la plata impozitului pe clădiri sau o reducere a acestuia pe o perioadă de cel puţin 7 ani, pentru proprietarii apartamentelor care au suportat din buzunar cheltuielile lucrărilor de reabilitare termică a blocurilor de locuinţe.
De aceste facilităţi se pot bucura şi proprietarii imobilelor, altele decât blocurile de locuinţe, care au executat lucrări de intervenţie pe cheltuială proprie. Scutirea sau reducerea impozitului se pot acorda cu începere de la data de 1 ianuarie a anului fiscal următor ceui în care s-au finalizat lucrărilor de reabilitare. Astfel de facilităţi pot fi operate pe baza procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, întocmit în condiţiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanţă energetică, sau, după caz, în raportul de audit energetic, astfel cum este prevăzut în Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 158/2011.
Totodată, consiliul local poate acorda scutire de la plata impozitului pe clădiri sau a taxei pe clădiri pe o perioada de 5 ani consecutivi, cu începere de la data de 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care a fost efectuată recepţia la terminarea lucrărilor, pentru proprietarii care execută lucrări în condiţiile Legii nr. 153/2011 privind măsuri de creştere a calităţii arhitectural-ambientale a clădirilor.
Limite noi pentru cota impozitului
Noile modificări aduse Titlului IX - Impozite şi taxe locale, prevăd şi limite valorice noi între care consiliile locale pot stabili cota impozitului. Bunăoară, în cazul unei clădiri care nu a fost reevaluată, cota impozitului pe clădiri se stabileşte de consiliul local astfel: între 10 şi 20% pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinţă (faţă de 5 şi 10%, cât se prevedea înaintea modificărilor), şi între 30 şi 40% pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinţă. Cota impozitului pe clădiri prevăzută mai sus se aplică la valoarea de inventar a clădirii înregistrată în contabilitatea persoanelor juridice, până la sfârşitul lunii în care s-a efectuat prima reevaluare. Fac excepţie clădirile care au fost amortizate potrivit legii, în cazul cărora cota impozitului pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local şi poate fi cuprinsă între 0,25 şi 1,50%, inclusiv.
Impozitul pe clădirile cu destinaţie turistică
Cota de impozit pentru clădirile cu destinaţie turistică ce nu funcţionează în cursul unui an calendaristic este de minimum 5% din valoarea de inventar a clădirii, potrivit unei noi modificări în Codul Fiscal. Sunt exceptate de la această prevede menţionate structurile care au autorizaţie de construire în perioada de valabilitate dacă au început lucrările în termen de cel mult 3 luni de la data emiterii autorizaţiei de construire.
Impozitele pe clădiri şi pe terenurile acestora se reduc cu 50% numai pentru acele imobile situate pe litoralul Mării Negre, deţinute de persoane juridice şi care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice pe o durată de minimum 6 luni în cursul unui an calendaristic. Declararea clădirilor pentru stabilirea impozitului aferent nu este condiţionată de înregistrarea acestor imobile la oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară.
Taxa hotelieră
Cota taxei hoteliere aplicată la tarifele de cazare este de 1% (faţă de 0,5 - 5%, cât se prevedea anterior modificării) din valoarea totală a cazării sau din tariful de cazare pentru fiecare zi de sejur a turistului şi se încasează de persoanele juridice prin intermediul cărora se realizează cazarea, o data cu luarea în evidenţă a persoanelor cazate.
Noi modalităţi de stabilire a datei dobândirii clădirii
Atât în cazul persoanelor fizice, cât şi în cazul persoanelor juridice, pentru clădirile construite potrivit Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările ulterioare, data dobândirii clădirii se consideră după cum urmează: a) pentru clădirile executate integral înainte de expirarea termenului prevăzut în autorizaţia de construire, data întocmirii procesului-verbal de recepţie, dar nu mai târziu de 15 zile de la data terminării efective a lucrărilor; b) pentru clădirile executate integral la termenul prevăzut în autorizaţia de construire, cu obligativitatea întocmirii procesului-verbal de recepţie în termenul prevăzut de lege; c) pentru clădirile ale căror lucrări de construcţii nu au fost finalizate la termenul prevăzut în autorizaţia de construire şi pentru care nu s-a solicitat prelungirea valabilităţii autorizaţiei, în condiţiile legii, la data expirării acestui termen şi numai pentru suprafaţa construită desfăşurată care are elementele structurale de bază ale unei clădiri, în speţă pereţi şi acoperiş.
Procesul-verbal de recepţie se întocmeşte la data expirării termenului prevăzut în autorizaţia de construire, consemnându-se stadiul lucrărilor, precum şi suprafaţa construită desfăşurată în raport de care se stabileşte impozitul pe clădiri.
Declararea clădirilor în vederea impunerii şi înscrierea acestora în evidenţele autorităţilor administraţiei publice locale reprezintă o obligaţie legală a contribuabililor care deţin în proprietate aceste imobile, chiar dacă ele au fost executate fără autorizaţie de construire.
Comentarii
Trimiteți un comentariu